Jak jsem v predcházející reportáži z Ukrajiny předeslal, mou spojku si k sobě povolal mistní Manitou a pro další ježdění bylo třeba sjednat nápravu.
Jsem člověk pološikovný a mé veliké srdce většinou zatemní základní rácio, tudíž se do takovýchto dobrodružství rád pouštím. Vždy očekávám plnotučnou zábavu ve formátu amerických filmů. Tedy, úvodní seznámení s tematikou prodchnutou neopodstatněným optimismem a kulervoucí zábavou. Tato část by měla volně přejít k dramatické zápletce s esencí totalního zoufalství. A samozřejmě samý závěr musí gradovat v podobě bezbřehého, patetického HappyEndu až k všeobjímající Nirváně (nikoli té ze Seatlu). Je dobré, když celý spoojkový happening sleduje někdo nezaujatý, kterému ovšem důvěřujete, a který vás zavčasu upozorní, že slunečné odpoledne u motorky připomíná spíše snímek Markéta Lazarová, a tedy by bylo dobré vše nechat být tak jak je, a povolat opravdového odborníka.
Takže, co k takové výměně spojky na Africe budete potřebovat:
Jiřika nebo někoho jinýho s Jiřikovým sebevědomím, Frantu, pana Děda, Lucii, Libušku, telefon na Michala Hynka, Petra Kauckýho, Světlíka, Vzteklíka, 1x bavorské klobásy, 1x hovězí klobásy, 3x Hermelín, 1x cuketu, 2 papriky, chléb, hořčici, okurkový salát grilovací kámen, meloun (vychlazený) marmeládové taštičky, tvarohové taštičky, křehký moučník a kávu. Dále se vám bude hodit: 1x sada gola klíčů velká od Tony (nikoli od Hluchoněmce), 1x sadička gola klíčů malá, 1x sadu kompletního nářadí, které doporučuje vozit s sebou pan Honda, 1x svařecí (el. oblouk) komplet, 1 m lešenářské trubky. 2,6 litru oleje Motul 5100 10-W40, olejový filtr HF-303, starý vykráglovaný motor s dobrou spojkou (funkční lamely a pružiny), servisní manuál. Také je dobré pomyslet na koupi těsnění pod víko. My ho neměli, avšak tuto skutečnost jsme si zavčasu uvědomili, a tak jsme víko stáhli velmi opatrně a nijak zvlášť se těsnění nepotrhalo. Teď jsem se koukal pod motorku a žádná sebemenší loužička tam není...
Jinak výměna spojky opravdu není žádná věda. Pokud postupujete dle manuálu, jde to jako na drátkách. Je tam samozřejmě spousta sraní se sundaváním šusplechu, padáků, výfuků... Jak už to na motorce bývá, ke všemu se může mizerně, ale kde je vůle, tam je i cesta.
Tak a aby to nebylo úplně zadarmo, je tam samozřejmě 1 hák, který dá hlavě a nervové soustavě zabrat. Tím hákem je matka kterou je přitažený spojkový koš k hřídeli vylezájící z útrob motoru. Tato matka má drobnou pojistku proti povolení, to je ale pouze předkrm. Opravdovým problémem je její utažení, respektivě její povolení, opravdu velikým momentem. Je dobré si vyvařit a vyvrtat z nekolika, min. 3 mm tlustých plechů takový trojúhelník. Ten se přišroubuje na hliníkové trny na kterých jsou za funkčních okolností pružiny. Důležité je, aby prostředkem trojúhelníka prošel velký (24) oříšek goly a zároveň, aby svou plchoul se třel o okraj spojkového koše. Spoléhat se při povolování matky na odpor motoru, zašlapnutí brzdy stokilovým pašákem, zaklinováním zadního kola, či kombinací všech těchto metod je k ničemu a nevede to k vysněnému cíli. Důležité je se nebát a narvat mezi ozubená soukolí primarního kolečka a spojkového koše naplocho 3 mm imbus. Tak aby se zuby nedrtily a nevyšíply. Matka při zabrání křupne a je vyhráno. Pak už je to o rutině a zrcadlové cestět všech dílů nazpět na motorku.
Ale teď už rychle moji milí, zdálky se line vůně klobásek, a jak čerstvě napadaný sníh, křupe křehký koláč.
Losos Liškoule
PS: Prosým vás, nebylo my dáno abich vládl alespoň průmněrným pravopysem. Pokud to někdo dočetl až sem a chtělo bi se mu opravyt my chybi, necht se neostycha a da my vedet. Bude my přýjemné, když nebudu vipadat jako blb.