Alda, hrdindký ,otorkář se vydal tentokráte na jachtě směr Antarktida. Takže nečekejte motorkářský cestopis. Jeho palubní denník nám ale přičel natolik zajímavý, že jsme se ho rozhodli uveřejnit na našich stránkách.
Datum: 08.1.2010 12:32:36
Ahoj,
jsme na polarni stanici Lacroy, pozice:
S 64" 49' 5597"
W 063" 29' 5416"
vsude okolo spousta (tisice) tucnaku oslich. Jsou strasne roztomily, vubec se nebojej, muzes si k nim sednout, prochazet se mezi nima a jen si te # zvedave prohlizej. Maji zrovna mlady, nektery jeste sedej na vejcich, jiny maj mimina, jini zase vyrostky. Je to desne pokojna scenerie jak si tak stebetaj na skalach v te slunkem ozarene scenerii. Mame stovky fotek, jsu # zvedavej, kdo to bude tridit.
Fotky posilat je problem, kvuli velikosti. Leda by se nam to podarilo rozumne zmensit. Jinak budete muset vydrzet az doma a pak mi budete nadavat, ze uz tech tucnaku bylo dost :o))
Asi bys mela dovezt dalsi kartu do kamery, uz mam jednu plnou a to jsem tu chvili. Chtelo by to tedy tu, co jsme kupovali po navratu z Etiopie s # Petrem - 12 Giga za cca 1200 Kc.
Dneska byl dalsi nadhernej den, dopoledne sice sviticko neslunilo, ale byl # klid a proplouvali jsme mezi ostrovama a spoustou ledovcu dale na jih. Musis # se proplitat ledovymi poli a tristi, kolikrat neni vubec jasny, jestli to nekam vede a kudy. Ale scenerky uzasny a je to desne fajn a bavi nas to.
Odpoledne vysvitlo slunicko a pripluli jsme (prorazili jsme) na Lacroy. Je tu obrovska cutnaci kolonie, jak jsem psal vyse. Kotvej tu s nama dalsi dve # jachty, Australan z Tasmanie a Rusove. Obe jsou tak dvounasobny nez nase a perfektne vybaveny. Celkem se Australan pobavil, kdyz jsem sel vyzvidat, kde # zakotvit. Mame jen obecnou mapu oblasti a nefunguje nam echolot (taky jsme # dnes najeli na dno). On mi v kormidelne jak na vesmirne stanici ukazal podrobny mapy i nakresy zatok, echolotu ma nekolik vcetne rucniho.
Koupani je super, a pak je cloveku teplo. Uz jsme tam byli vsici :o))
Alda
Datum: 09.1.2010 14:20:54
Ahoj,
dneska byl dalsi krasny antarkticky den. Rano jsme na clunu byli za tucnakama, jsou vsude okolo, desne srandovni, kradou si kaminky, zpivajou a tak :o) V noci dojel Vilda a dovezl nahradni dily, tak se namontovali a chvili se kecalo s nim a pak s dalsim australskym jachtarem Stevem, ktery nam dal hodne uzitecnych rad a doporuceni predevsim, co se tyce lokalit a taky, ze nema cenu jezdit za jizni polarni kruh - asi by nas zadrzel led, mame malo casu a nafty a celkem tam nic neni. Je tu spousta zajimavejsich mist. Pak jsme navstivili britskou stanici Lacroy, puvodne velrybarskou stanici z pocatku minuleho stoleti, od 1944 britskou vyzkumnou, dnes uz spise muzeum. Jsou tam ctyri zensky a zkoumaj tucnaky. Na pul ostrova smeji navstevnici, na druhou pulku ne, a oni zkoumaji, jaky to ma vliv na hnizdeni. Zatim zadny nezjistili, tak tedy zkoumaj dale :o)) Odpoledne odplouvame z Lacroye dale na jih, stale za krasneho slunecneho pocasi. Opet neuveritelny scenerky, ledovce, kanaly a stity pres 1000 metru hned u pobrezi. Ani se to nechce verit, perspektiva tu klame. Kotvime po devate vecer na Booth Islandu:
S 65"03'9469"
W 064"01'8581"
Bohuzel nam nejedou kamna, tak se to kluci prave pokouseji opravit. Vyuzivam chvile a pisu mail, aniz bych zatim mel stazeny zpravy od Tebe. Stahne se to zaroven s odchodem tohoto mailu - to jen na vysvetlenou, pokud nebudu reagovat na pripadne novinky od Tebe. Zatim Alda
P.S.
Tak ted Jirka stahnul postu a tato odchozi se nejak zasekla, zatoulal se # signal. Tak jen doplnuju: Najeti na dno nesl Jiri s kletbama :o), nastesti to nebylo rychle, ale # zrovna jsem tocil cutnaky a malem jsem letel do more za nima :o)) Nezapomen koupit a vzit sebou tu dalsi kartu do kamery, aspon 12 - 16 Giga. Obal ci ucet by mel byt doma. To co mam sebou zaplnim nejspis uz tady v # Antarktide, tak at muzem neco natocit i v Patagonii! Je skoro jedna rano, vsici uz spej, z pobrezi mi mavaj tucnaci, tak pujdu taky do hajan. Dobrou :o)
Datum: 11.1.2010 20:52:13
Achooj,
jelikoz nemam od Tebe zadne zpravy, zustanu u novinek z Antarktidy: minule jsem skoncil tusim na Booth Islandu.. Rano v sobotu jsme vstali a vyrazili na pruzkum ostrova. Je sice docela malej ale vysokej, jako vsechny tady okolo, nejvyssi hora ma 1000 metru. Splhame nahoru, decka postupne odpadavaj, ja koncim nekde okolo 700 metru, dal uz je to cisty lezeni na skale a ledu a nemame vybaveni. Je odtud krasnej vyhled na more plne ledovcu, skaly, hory, kanaly, vsechno v majestatnim sneznym havu - scena jak z ledoveho kralovstvi. Zvlastni je, ze nekteri cutnaci splhaj az do radove 300 metru nad morem a tam hnizdej. Znamena to, ze s kazdym soustem pro mlady musi vybehnout ten kopec, a neni to lehkej vystup ani pro cloveka. Odpoledne vyplouvame z Booth Islandu, proplouvame kanalem Lemaire a Petermann, s krasnymi stity okolo ani ne pul mile uzkeho kanalu plneho ledovcu. Plujeme na ukrajinskou polarni stanici Vernadsky na Argentine Island. Ukrajina ji koupila pred 14 lety od Britu. Je tu posadka 13 chlapu, stridaj je jednou za rok.
S 65" 15'
W 064" 16'
Je to nejiznejsi bod nasi cesty, za polarni kruh, jak jsem psal uz minule, nepojedeme. Volame na stanici, a ac je jiz deset vecer - zvou nas na navstevu. Bereme sebou pivko, ukazuji nam stanici a postupne se vecirek vyviji, ze se nosi dalsi a dalsi zasoby, kouzelnicka vystoupeni, fotky, povidani. S rustinou jsme holt jejich - Slovani. Koncime v pet rano. V nedeli dopoledne se jedeme na stanici osprchovat - prvni poradne myti v letosnim roce, a neco preprat. Zatimco se pere nalivaj nam vinko, hrajem kulecnik, vytahuji kytaru a vecirek jede znovu. Pak je zveme i s kytarou k nam na lod a .. kdyby Jirka v sedm vecer nezavelel, ze vyplouvame, tak jsme tam doted :o)) Nicmene muzem rict, ze mame v Antarktide pratele a jsme pozvani na jejich sraz polarniku :o) Prepluli jsme nakonec jen na Petermann Island - 12 mil na sever od Vernadsky.
S 65" 10'
W 064" 08'
Uvideli jsme totiz stezen mezi ostrovy, jedem tam na clunu na pruzkum, a objevujem naseho znameho Australana Steva. Divi se, jak jsme ho tam vypatrali a nechava nas vyvazat k nemu. Po kratkem pruzkumu ostrova jdou decka spat a ja jak jsme rozpitej od Ukrajincu, tak koncim jeste u Steva na lodi na vinecku. Ma mezinarodni posadku - Australie, Italie, Belgie, Norsko, povidame o mori, cestovani, jachtingu, lodich.. :o)) Dnes - v pondeli rano, jdeme na pruzkum Petermanova ostrova. Je tu velka kolonie tucnaku oslich a krouzkovych. Taky je tu stara argentinska stanice, slouzici dnes jako nouzove refugio a taky krizek na pamet tri Britu, kteri zde zahynuli pri expedici v roce 1983. Okolo poledne vyplouvame, je mlha, protivitr, hodne ledu. Spatno pocasi ma byt minimalne dalsi tri dny. Cilem dnesni plavby je Paradise Bay.
S 64" 53'
W 062" 52'
Tak to zatim vse z Antarktidy, musim slupnout cinskou polivku a utikam ke kormidlu :o)
Alda
Datum: 15.1.2010 00:42:03
Achooj,
K nasemu programu, ac je to predcasny, nebot se uvidi, kdy dojedem, jak # preplujem Drakac, v jakym stavu a tak, nicmene: zvazuju variantu, ze bychom na jachte s Jirkou jeli jen do Puerto Natales. Je to asi ten nejhezci usek # plavby - s ledovcema, a Jirkovi se moc nechce na nas v Natales cekat, nez # obejdeme ty Patagonsky parky doporuceny od Michala - to urcite nechci # vynechat. Chapu to, musi doplout do Puerto Mont do 24 a zakotvit, mozna # jeste kontrolovat ten narazenej kyl. My bychom si prohlidli parky a pak bud # jeli na trajektu do Puerto Mont (cestou treba preskocili zpet k Jirkovi :o) # nebo letadlem ci busem a potom individualni program v Chile. Takze by to # mohlo byt cca - 10 dni jachta, 10 dni parky a zbytek by se videlo.
Ma to tu komplikaci prilis mnoho jachtarskach veci sebou, takze bud opet # poslat postou ci jinak. Variant je spousta, ale jen abys vedela, jak zhruba # uvazuju.
A co je noveho zde? Rano jsme prozkoumavali Enterprise Island. Nejsou tam # cutnaci, jen na vraku hnizdili naci bily ptacci s cernou hlavickou a # cervenym zobackem.
Vylezli jsme na ostrov, ja si vybehl az nahoru a to hned dvakrat, pac jsem # chtel vyfotit lod i z druhe strany ostrova. Borilo se to po kolena, tak jsem # byl - navic v jachtarskym obleceni durch mokrej - propocenej.
Pak jsme prelivali naftu z barelu do nadrze, coz nam zabralo naky casek a # pripomnelo mi to casy, kdy jsme s Davidem a Mirkem jezdili nasim autobusem # :o))
Ted uprostred prulivu Gerlach a mirime na Deception. Pocasi bylo az doted # klidne, temer bez vetru. Obloha vlevo nad Drakacem cerna, vpravo nad # Antarktidou slunicko. Ted se to kaboni i pred nama a zacina foukat. Tak uvidime, se silnym protivetrem bychom meli, jak jsem psal, problem.
Alda
Datum: 15.1.2010 12:50:51
Achoj,
nemam od Tebe zatim postu, takze opet jen zpravodajstvi z cesty.
Jsem rad, ze se Ti me popisy libi, nicmene tentokrat to tak pekne nebylo. Jak jsem minule koncil, byli jsme na ceste z Enterprise Islandu na Deception Island. Preplavba je to na 100 mil. Prvni pulka byla v pohode, hezky, klidno, frceli jsme na motor 6 kn a uzivali.
Jenze pak se rozfoukal protivitr v narazech okola 40 kn a hlavne se zvedlo more na 6 Bf. Bylo to rodeo na vlnach, motor na to nestacil, venku vodorovne snezeni a vichrice, vlny pres palubu, obcas plovouci ledovec. Bordel v lodi, vicemene vsem spatne, rychlost tak stezi 1,5 kn. Plavba nakonec jeden a pul dne a peknej humus. Nikdo se netesime na Drakac, to je 5-7 dni ve stejnym humaci, brr :o()
Nakonec jsme se tedy na Deception Island dokodrcali, projeli pribojem do # laguny a byla to fakt uleva.
S 62" 55'
W 060" 41'
Deception je evidentne stara sopka s obrovskou lagunou (napric ma pet mil) uprostred. Je tu stale sopecna aktivita, na dvou mistech jsou horke prameny, kde se da i koupat. Jsme ale radi, ze muzem zakotvit, oddechnout a neco zbastit, nebot posledni den nikdo nic nejedl. Na prohlidku ostrova nejsou sily a koneckoncu ani pocasi.
Debatujem jestli v tomto pocasi jet dale - tzn. za Pavlickem na Nelson # Island - prece jenom jsme se tam tesili, nebo se pustit rovnou pres Drakac a vyuzit priznivejsi zitrejsi predpovedi, abychom aspon kus Drakace dali v lepsi pohode. Ti, co maji letenky 24. z Ushuai (Petr) maji strach, aby jsme # to dali, ale ono nas pocasi nemusi pustit taky vubec. Nakonec tedy pada rozhodnuti, ze brzy rano vyplujeme smer Nelson Island
S 62" 15'
W 058" 59'
a uvidime jak to pujde. Pokud dobre, tak bychom zitra navecer meli doplout # na Nelsona - je to cca 65 mil, pokud ne, tak je varianta bud se vydat uz # pres Drakac nebo se schovat jeste v Yankee Harbouru na pul cesty - kdyby bylo fakt hnusne.
S 62" 31'
W 059" 46'
Trochu jsme se najedli a napili a jde se brzy spat, aby zitra bylo dost sil.
Toz dobrou noc Alda
Datum: 16.1.2010 12:43:18
Achoj,
tak jsme zakotvili na Nelson Island o pulnoci z 15. na 16. Na radio nikdo neodpovida, tak Hanka dela dobrou veceri, asi posledni pred Drakacem, a navstevu odkladame na rano. Jeste v noci ale zjistujeme, ze jsme se utrhli z kotvy a zaneslo nas to peknej kus, tak mame male nocni cviceni a nacvik prekotvovani, kdy zas navic stavkuje navijak na kotvu. Je pet hodin rano a drzime kotevni hlidky, tak Ti pisu :o) Koukam pritom na stanici Eco Nelson, kam bychom meli za par hodin vyrazit. Je to zajimavy, po tom, co jsme o ni jen cetli. Asi se ale moc nezdrzime, Jirka chce v poledne vyrazet na Drakac. Skoda, Pavlicek psal, ze ma pro nas program, ale co se da delat. Je fakt, ze nevime, co nas v Drakaci ceka, vcera, kdyz jsme priplouvali, tam bylo hrozive cerno :o() Minulej mailik byl kratkej, psal jsem ve spechu, Jirka to jiz chtel odesilat. Nevim, kdy odesle tento, tak treba jeste dopisu neco z navstevy u Pavlicka.
Napadlo me, ze by ses mohla zeptat kluku motorkaru - Franty Bumbalka (uz se # o to zajimal), kde se v Chile daji pujcit motorky - Puerto Natales, Puerto # Montt, ze bychom mohli jet do Santiaga pres Chile na motorce? Nebo do Santiaga preletet a pujcit je primo v Santiagu a vyrazit odtama na tyden na # cestu. To by zase bylo snadnejsi se zavazadly a vracenim motorky. Ale chtelo # by to mit kontakt dopredu. Co Ty na tuto variantu? :o) Taky se muzes zeptat Hynka (Vrby), zda nechtej ty moje kratky reportaze na Roadodendron. Neni to sice primo z motorek, ale je to od clena a treba by to kluky zajimalo? :o) Musela bys to jen malicko presit - aby tam nebyly ty pusinky, jinak to muzes nechat komplet :o) Jak jsem psal, muzes to predavat komukoliv, koho to zajima..
Tak zatim Alda
Datum: 17.1.2010 00:43:51
Ahoj,
Roadodendron - zkus zavolat Vrbovi a domluv se s nim, zda chtej tu reportaz # z Antarktidy na roadodendron web a at Ti da cislo na Frantiska kvuli tem # motorkam v Jizni Americe. Myslim, ze by to byla fajn kombinace - 1/3 lod, 1/3 hory a parky, 1/3 motorka - hory, poust Atacama :o)
No, a co dnes noveho? Rano jsme vstali a nez jsme se nesnidali, uz na nas maval ze brehu Jarda Pavlicek. Vyrazili jsme za nim vsichni na breh - mel # radost jako malej kluk, cekal nas spise pozdeji pokud vubec. Navic jsme mu dovezli nejaky zasoby piti, jidla i benzinu. Provedl nas po stanici a pohostil cajem a svou vyhlasenou "sopkou" - viz. jeho kniha. Je to vazne # klasik ceskyho outdooru a dobrej, osobitej clovek. Uplne mi dobil energii :o) Mel pro nas program navstev jak na korejske tak polske stanici na King Georgi, a taky, ze pujdeme pozorovat rypouse a tucnaky. Bohuzel z toho nic nebylo, kluci uz spechali, abychom vypluli. Sli jsme jen na pulhodky na ryby, ale nic nebralo. Pak sel Jarda jeste na kafe s nama na lod, my mezitim pripravovali lod na Drakac. To znamena, vsechno uklidit, pevne pripoutat, vypustit a privazat clun, zafixovat vsechno, co muze litat a pripravit po ruce vse, co clovek muze potrebovat. Na tech vlnach pak neni vule ani chut # neco hledat. Jardu jsme vysadili zpet na breh, zamavali - jeste nas pozval na prezimovani v Antarktide :o) nebo ze muzem zase prijet pristi leto a zvedame kotvu.
Ted proplouvame Nelsonovou uzinou okolo Nelson Islandu ven do Drakeova prulivu. Vitr zatim umereny 16 kn, ale bohuzel proti. Tak uvidime, co pujde, # drzte nam pesti :o))
Alda
Datum: 18.1.2010 11:55:06
Achoj,
Mail od tatky jsem dostal. diky. Dostavame ale predpoved z americkyho Gribu od Marka Polana, je to na pet dni dopredu a da se to nahrat do navigacniho programu Maxsea, co pouzivame, takze to tatka posilat nemusi. Na Internet se tu nedostaneme. V tuto chvili jsme zhruba ve tretine Drakace, 350 mil od Jiznich Shetland. Vitr se skutecne zklidnil z nejakych 25 kn na 15 kn, bohuzel stale ze severu. Pomalu se zklidnuje i more, predtim bylo dost vysoky, tak jsem mel opet morskou nemoc. Nic jsem 24 hodin nejedl, tak ted zkousim aspon proteinovou tycinku s trochou vody. Jedeme na motor, ted kolem necelych peti uzlu, ty vlny to hodne zbrzduji. Pokud nam nefoukne odjinud, budeme mit potize s nedostatkem nafty. Jinak neni moc co psat, kdo neni na hlidce, tak se snazi spat nebo hibernovat - zvlastni stav lezeni a prezivani, takze lod pripomina spise lod duchu. Stejne se jinak nic delat neda, v tech vlnach nejde ani cist nebo tak neco. Ono to ani vleze neni na tech 5 metrovejch vlnach bohvieco, a kazdej se snazi se nejak zaprit a prestat vnimat :o) tesim se na videnou za tyden v Ushuai :o)
Alda
Datum: 19.1.2010 10:19:13
Achooj,
pocasi se zatim drzi, fouka stale protivitr kolem 15-20 uzlu, tak jedem na # motor s pomoci hlavni plachty 4,5 uzle. Brzdi nas vysoke vlny v Drakaci, # diky stretu proudu a vetru mezi Pacifikem a Atlantikem. Jsme temer v polovine Drakace, urychlit to nijak nemuzem, takze nezbyva nez verit. Do nejblizsiho zavetri, coz je Puerto Torro je to 270 mil a jsme schopni tam # dorazit nejdrive 21. rano, kdyz vsechno dobre pujde a na to se moc spolehat neda. Diky za pozdravy, ze vsechny taky moc pozdravuju a tesim se do teple # hospudky na setkani a povidani :o))
Co Ti kluci z Roadodendronu? Nejak o tom nepises, me se ale ta varianta s motorkou hodne libi. Tak by bylo fajn mit kontakt - bud v Puerto Natales, Puerto Montt nebo Santiagu. Kazdopadne uz se moc tesim az tu budes, za tyden touto dobou uz bych mel pro Tebe jet na letiste v Ushuai :o))
Alda
Datum: 13.1.2010 15:14:30
Ahoj Brousek,
tak Bema jsme tu zatim nevideli, ale mrknem po nem :o) Teplota je ruzna, na slunicku a kdyz nefouka, je i docela teplo, ve stinu hned podstatne chladneji, a na vetru jeste vic. Takze bych to prirovnal k pocasi v zime v Alpach.
Vcera jsme zakotvili v Paradise Bay, je tam opet argentinska zakladna a opet bez posadky. Po delsim hledani jsme nasli i pekne krytou zatocku u ledovce. Jeste vecer jsme si zajeli na gumaku k ledovci padajicimu do more (podobne jako na Aljasce, jen vetsi). Rano si nas pro zmenu na gumacich prohlizeli turisti s nakyho turistickyho cruise shipu - pekne nalevo ledovec, napravo jachta, pred vami tulen, vyfotit a jedeme pro dalsi varku.. :o) Jedeme taky prohlizet ledovec a tulene, je pekne, sviti slunicko, delame fotky. Odplouvame za odlivu, ale bohuzel najizdime na dno - rana jak hrom, takze je hodne nadavek a cekame na priliv, az nas zvedne, abychom mohli vyjet. Krizujeme prekrasnou Paradise Bay za slunneho pocasi, tak nam to trochu spravuje naladu. Na druhe strane zatoky je chilska zakladna - tady s posadkou, tak volame, zda muzeme na navstevu. Potvrzuji, ze ano, za hodku a pul, tak jsme zakotvili, dali cockovou polivku a ted vam pisu :o) Tak jsme navstivili Chilany - jsou to vojaci, 12 chlapu na stanici. Provedli nas, ukazali tucnaky a uz zase jedeme. Byl tam jeden tucnak - albin, a ostatni s nim moc nekamaradili. Chilani rikali, ze zije sam, nema partnerku. Tak jsem si vzpomnel na tu pohadku o tancujicim tucnakovi, co neumel zpivat, co mame doma. Bylo nam ho lito. Porad je to dokola neuveritelna krasa - bily kopce a ledovce ozareny sluncem, ale uz jsme si nejak zvykli, nikdo uz nebezi ven ani pri spatreni velryby. Nasim dnesnim cilem je Enterprise Island:
S 64" 33'
W 062" 00'
Jeste par hodin je prijemna plavba, ale pak se kazi pocasi, zatahuje se, # zacina foukat protivitr v narazech pres 35 kn. Proti vetru a vlnam se tezko # prosazujeme jde to jen pomalu, nicmene neni se kam schovat, zadny jiny # kotveni tu neni. Nakonec o pulnoci doplouvame na Enterprise Island. Je tu # vrak velke velrybarske lodi u ktereho se vyvazujeme na noc. Zitrejsim cilem je Deception Island
S 62" 59'
W 060" 32'
je to rovnych 100 mil a pokud bude takto foukat proti nam, tak to bude velky problem. Ale to uz bude tema dalsi kapitoly..
Alda
Datum: 20.1.2010 04:52:40
Ahoj,
no tezko rict, kde budeme, ani ty predpovedi nejsou zdaleka stoprocentni. Zatim pocasi pekne, dokonce vykukuje slunicko, stale vitr i vlny proti nam, vitr kolem 15 kn. Stale jedeme na motor prumernou rychlosti 4,6 kn. Nase pozice 19.1. v 15:15 hod naseho casu, coz by melo byt 18:15 hod UTC a 19:15 hod vaseho casu je: S 57" 41' W 064" 16'. Uz se vazne tesim, jak budeme za Drakacem, i kdyz je hezky tak ty vlny hazou s lodi jak pri jizde na divokym bejku a nedela mi to moc dobre.
Pro pobaveni posilam text spoluplavce Romana Cizka, ktery je s Jirkou uz podruhe a ktery napsal pred rokem v Atlantiku:
...stanu se mořeplavcem
takže, alespoň několik slov posádky o plavbě na lodi. Myšleno plavbě na něčem větším než je Uněšovský rybník, než vodní nadrž Džbán, ba i dokonce větším, než je jsou samotné Slapy. Ano, mířím až na plavu po moři, neřknu-li, dokonce i na světových oceánech. To už je panečku tedy velká plavba. Taková plavba, kde se špatně vystupuje za jízdy na břeh (většinou není vidět a není tedy zřejmé, kde vlastně je) a kde se při změně plánu i špatně stopuje nahrada pro cestu domů. Tak taková plavba má už svá specifika a vyžaduje jak dobrý stav příslušné bárky, tak zejména, nyní dvakrát potrženo, perfektní stav posádky.
A nabízí se tedy otázka, jaká skladba posádky je pro plavbu téměř nezbytná! Tak v prvé řadě, je to kapitán. Po dlouhé odmlce je zde kormidelník, navigátor a plavčíci. Následují opraváři instalací, instalatéři, elektrikáři, klempíři, servisáci motorů plus dalších pár černých řemesel. Nezbytní jsou uklízeči, rybář, provianťák, kuchař a při delší plavbě (což se dopředu samozřejmě nikdy neví) i kněz. Tak a když už je posádka psychicky a fyzicky připravena (v našem případě např. já a kapitán), je pro každého nováčka nutné mentálně zpracovat vlastní zařazení do tohoto dokonalého sehraného týmu..
Zde několik postřehů, zahrnujicí zakladní povinnosti a důsledky, které odražením lodi ode břehu, začínají pro každého námořníka plynout.
1.. stanu se kapitánem ! Kapitán nemusí být nutně PES ... A navíc má hned několik milých povinností, jako například: dovézt posádku, ať se jedná o jakoukoliv sebranku, v co nejvyšším možném počtu, v co nejlepším stavu, co nejblíže původního místa určení. Z neopomenutelného pohledu do historie lze nyní připomenout řadu případů, kdy kapitán ne zřídka skončil trochu předčasně na jiném místě, než plánoval on a jemu věrně mávající posádka ze zádi jeho lodě.
Kapitán musí vědět naprosto všechno o lodi. A to bez nadsázky téměř do posledního šroubku či trubičky (hlavně té, kterou nekontrolovaně teče do lodi voda). Za vše na lodi odpovídá! Dokonce i za pyrotechniku, hlodavce, černé pasažérky, černé vdovy, hady, nafukovací a mořské panny, exotické a dravé šelmy, ..., tedy za vše, co do lodi zpravidla nepozorovaně přinese posádka.
Pak má několik dalších povinností, jako např. neustálé vyřizování, celních, imigračních, vývozních papírů, formulářů, razítek, víz ..., pronájmů stání v marinách, zajišťování obslužných služeb, za vše platit horentní poplatky, atd.
Když pominu hromadu dalších povinností ještě na pevnině, vč kontroly zásob, kontroly základního vybavení lodi, kontrolu pitné vody, paliva, map, alkoholu, navigačních potřeb ... až po kontrolu počtu posádky po poslední probdělé noci strávené v nočních barech na pevnině, dává i pokyn k samotnému zvednutí kotev a pomalému vyplutí (tedy "pomalému" v případě že na dohled nejsou majitelé barů, rybáren, chovu dobytka, nevěstinců, pokoutních prodejců, matek zneuctěných pan a všech dalších, kterým nebyli uhrazeny slíbené závazky).
O povinnostech kapitána na moři se nebudu už ani detailně rozepisovat, sice né vždy se shoduje s naší představou Jacka Sparrowa, ale je to prostě skvělé řemeslo. A to nemluvě o tom, že v případě nouze může dokonce oddávat nebo pohřbívat. No nestaňte se ihned plavčíkem a nezačněte dělat následující kariéru.
2.. stanu se plavčíkem Vcelku to moc nevyžaduje. Stačí se nechat v nestřeženém okamžiku na pevnině naverbovat a pak už jenom na slovo a v co pokud možná nejstřízlivějším stavu poslouchat kapitána. Když zavelí skoč, prostě bez rozmyslu skoč a pak se zeptej na důvod. Je-li tedy za rychle se vzdalující zádí lodě ještě příležitost.
Ale má to samozřejmě i světlejší stránky. Tak například plavčík muže sedět na palubě, bez hnutí, ve dne v noci, na službě (24 hod každý den), pozorovat jestli se nepřibližuje větší loď, která by nás smetla hluboko na dno oceánu a jedním očkem i pozorovat takové romantické věci, jako jsou hvězdy, zblbující měsíc, žhnoucí slunko, duha po probdělém monzunovém lijáku, fascinující rovníkovou hladinu stojatou jako vesnický rybník, křečovitě zapřený a přivázaný mezi zábradlí i mnohametrové vlny, dosahující výšky dvoupodlažního domu, blesky svištící po hladině jako malý hadi při několikahodinové noční bouřce a to nemluvím ani o cyklónech, tornádech, hurikánech, které se dějí ale pouze několikrát ročně. Jak říkám, romantika.
3.. stanu se lodním kuchařem Zvláště dobré řemeslo na krátkých 2 až 4 denních plavbách na rozbouřeném moři. Drtivá část nové posádky blije a ta zbývající při pohledu na ně o jídlo nemá zájem. Při plavbě delší jsou už po této vyprazďňovací hladovce všichni tak zúboženi, že sní všechno co kuchař připraví. To, že je občas i pravidelně v pokrmu trochu více pepře, soli, nebo jakéhokoliv jiného koření a ingrediencí, než je obyčejně zvykem, je vinou samozřejmě kormidelníka, neměl s lodí při vaření tolik kývat. A navíc, každé pálivé jídlo vč palačinek s džemem, pokud má značnou ohnivost po feferonkách, pepři, hot paripari, thai curry a česneku, působí jako přirozené antiseptikum. Správný kuchař samozřejmě nesmí zapomenout na kurděje. Několik kg cibule v každém jídle, po nakrájení na malé kousky, není ani vidět a posádka se alespoň nenudí při hledání kousků masa či dalších spadnuvších příměsí. Nelze taky opominout kuchařským smyslem pro koordinaci pohybu a hudebním vnímáním. Koordinace mezi vzdáleností kuchtíka a jeho hrnci, je při několikametrových vlnách asi nejlépe matematicky vyjádřená přímé úměře množství ingrediencí uvnitř hrnců a zbytků potravin rozházených, rozsypaných, vylitých a rozšlapaných na podlaze. A tak množství potravin ve volném prostoru ne zřídka ingredience v nádobách značně převyšuje. Asi to bude mít co dočinění i s plochou kuchyně, ale to bychom zabředávali do zbytečných detailů. A hudební vnímáni. Je to jednoduché. Příšerný rachot hrnců, pánví, naběraček, pokliček, talířů, rozbitého skla, zabodávajících se nožů, létajících lahví a dalších kuchyňských propriet, se ve dne v noci ozývá celou lodi. Zabránit tomu ani v lepším případě prostě nejde. Takže pokud zvuky kuchař správně nesladí, nevrlá posádka po několika probdělých nocích začíná hrozit vzpourou a tedy i vlastním receptem, půlnoční kuchař přes palubu. Dobrou zprávou je, že rum do čaje dávkuje rovněž kuchař a tedy část obsahu láhve se vždy beze zbytku vypaří.
4.. stanu se provianťákem bezvadná funkce. Většinou v celé první třetině plavby. Jídla je tehdy dostatek. Po polovině plavby se však stav věcí nenadále mění. Ani nejoptimištější propočty na souši nenaznačovali nic o neúměrně rozežrané posádce (nemá snad co na práci než pořád jíst a žádat si dokonce pravidelné přísuny čerstvých vitamínů), neuvěřitelně plýtvajícím a neschopném kuchaři, který nezná recepty z naklíčených obilovin a luštěnin, zelinkavého masíka, nafouklých konzerviček, a spousty vykulminovaných houbiček na všem co obsahuje mouku a trochu cukru. Copak si nikdo neuvědomuje, že i takové nezbytnosti jako je hermelín, uherák, niva a dokonce veškerý alkohol musí projít stádiem zaplísnění a kvašení. Stejně jako v životě, není přeci důležité co je na povrchu, ale co se skrývá uvnitř...
Jedním z nejdůležitějších poslání provianťáků je správa a zabezpečení veškerého alkoholu na lodi. Posádka je v tomto případě velice vynalézavá a mnohdy neváhá překonat jakékoliv překážky k vydobití těchto moků. Důležitá je tedy neuvěřitelná nápaditost při ukrývání jednotlivých lahviček a neméně vetší nápaditost při jejich zpětném hledání. Člověk by žasnul, kolik taková i menší loď má různých skrytých míst. Alkohol se stává zpravidla i jedinou obranou oproti vzbouřené posádce (viz půlnoční následování kuchaře) a i zde platí pravidlo posledního náboje, tedy poslední lahvinky. Pokud se lokne na ex, první dva km se plavou docela vysmátě.
5.. stanu se rybářem pro někoho koníček, hobby nebo prý něco takového. Po tom, co byl přes palubu vyslán kuchař, následován provianťákem, se na tohoto člověka začnou vyzívavě upírat oči všech dosud hlady přeživších. Nemá cenu rozebírat otázky morální povinnosti a i zde je na výběr. Buď velká ryba nebo velká návnada pro velkého bílého .... Škoda, že posádce chybí základní předpoklad všech
dobrých rybářů, a to je trpělivost, trpělivost a zase trpělivost. Ale někdy se i na toho posledního vo.. usměje štěstí a chytí krásnou, dvoumetrovou rybku, která jistě uspokojí již trochu nervózní posádku. Slovo "chytí" je zde však složený pojem. V praxi to znamená sekne toho 60-ti kilového parchanta na háček, čímž teprve začíná i několika hodinová bitva s nejistým koncem. Zatím znuděná posádka se odchází trochu před jídlem prospat. K zábradlí přivázaný rybář mezitím bojuje o každý centimetr vlasce, až po fyziku popírající vysmýkáním oploutveného drobečka na palubu. Pak teprve nastává to, co posádka nechce vidět, načež se toho účastnit. Vraždění váhově srovnatelného soupeře, používající zpravidla nečestné prvky, jako ostré ploutve, mrštný fackující ocas, zobák ve tvaru a ostrosti meče nebo dokonce zuby jak pila. Postupy a názory, jak to udělat nejlépe, se značně liší. Mnoho chytráků radí zbavit se očí, nalít alkohol do žáber či hned uříznout hlavu. Všem doporučuji nejprve vyzkoušet. Pak už následuje jenom rozpárání nebohého drobka, smotání kilometrů střev z paluby, její následné omytí a vydrhnutí od krve a slizu, naporcování, vaření, pečení, dušení až po podávání zpracovaného úlovku ( je zvláštní, že po tom co už není na palubě přítomen kuchař, jeho povinnosti spadají dle úsudku posádky automaticky na rybáře). Tak Petrův zdar.
6.. stanu se kormidelníkem Nádhera. Pokud se úspěšně dopracujete z uklízečky, přes plavčíka, kuchtíka, rybáře ještě dále, dostanete do ruky kormidlo. Nebo na menších plavidlech páku s kormidlem. Od této chvíle jste pánem oceánů. Přes blahosebejistý pocit, po několika dnech pochopíte, že Vás o tuto funkci vlastně nikdo jiný nechce ani připravit. Natožto u kormidla vystřídat. Líná posádka vás přesvědčí, že z důvodu její chybějící kvalifikace a důvěry Vám kapitánem svěřené, nelze o podobném aktu ani uvažovat. Po několika probdělých nocích ztrácíte pojem co je realita a co fikce. Stejně tak to dopadá s vnímáním kompasu, který považujete za kuchyňskou minutku a brzy plujete pouze za noční polárkou. Po pár týdnech plavby, ke stále se přibližujícím ledovým krám, následujete kuchaře, zásobovače, rybáře. V lepším případě se Vám dostane cti samostatně obydlet některý nevelký kus pevniny, pro další klidné hluboké rozjímání.
7. stanu se navigátorem Každý na lodi musí být za něco zodpovědný. To, že hůře vidíte na dálku, tedy nosíte brýle se skly 8 a 12 diop., nikomu přece nedává právo Vás pasovat na člověka neustále zahleděno do dalekohledu. A přeci se tak děje. Ocitáte se v nekonečných kruzích. Všechno se točí a všechno je kulaté. Horizont, slunce, měsíc i ty nic neříkající rozmazané tečky v noci na obloze.
Všechno se navíc poměrně rychle pohybuje, zmagořený kormidelník pluje do kruhu a loď se pořád kývá. Není čeho se chytit. Sextant vymyslel asi pomatený erotoman, který neznal kosočtverec. Nechápete, co po Vás pořád chtějí za čísla, ale aby byl klid, každý den nějaké vymýšlíte. Je to vlastně jako se sportkou. Někdy to přeci vyjít musí? Když máte dost štěstí a odvoláte se na již určitě pomateného kormidelníka, dostanete ještě pár dní, na tzv. rozeplavání se. A když ani to ne, stáváte se automaticky druhým členem nevelkého vodou ohraničeného pozemku s posláním udržovatele ohně: jakožto vlastně symbolu navigace, majáku. .
8. stanu se mořeplavcem proto, abych si už konečně a na do smrti, vážil života na souši ...
PS. po "přatelské" domluvě s kapitánem, který se omylem dostal k rozepsan verzi "instrukce námořníka" ještě 1400 mil od nejbližší pevniny :
§ za prvé: úplně mažu kapitolu 9., pojednávající o neúmyslném kariérním přeskočení bodů 2. až 8. a okamžitém zvolením se kapitánem, z důvodu náhlého zmizení původního kapitána z lodi
§ za druhé: slavnostně a raději i čestně prohlašuji, že nový plavčíci z řad nezkušených cestovatelů, turistů, výletníků, dovolenkářů, náhodných pocestných, nevinných žen, dívek všech barev pleti, pannen nevyjimaje a popř. jiných zájemců, nesmí brát výše uvedené a hloupé poznámky v potaz a nemusí se rozhodně ničeho bát. Baťoh neplňte hloupostmi, ne tedy těžšími než 13 kg, alkohol se do váhy baťohu samozřejmě nepočítá. Více nepotřebujete. A vězte, že jachting je cestování, jachting je poznávání, jachting je výzva, jachting je setkávání se, jachting je sport, jachting je odpočinek, jachting je nezapomenutelný zážitek, jachting je prostě paráda a určitě to každému musím jenom doporučit. Roman Čížek, při své první plavbě, na lodi Altego. Cesta dlouhá cca 4.400 nm ( 8.000 km), z Durbanu (JAR), přes Mys Dobre nadeje, Kapské město, jizni Atlantický oceán ( ve dvou lidech), ostrov Sv.Heleny (Brit.), do Salvadoru (Brazílie).
... prý Sobota, 10.1.2009, 10:07 Greenwich , 16st.17,41´ S / 005st.12,28´ W
Datum: 20.1.2010 11:19:58
Ahoj,
mam nocni sluzbu, jsou tri rano, vsichni hibernuji, tak pisu. Vitr zatim # stale umirneny 10-15 kn, ale zacina se stacet od zapadu a zvedat se more, # takze se da cekat, ze brzy neco prijde. Do zavetri na Isla Lennox to mame jeste asi 100 mil, tak uvidime.. Vcera navecer jsme z barelu dolili posledni zbytky nafty do nadrze. Melo by # nam to stacit na den a pul nafty, coz je tak akorat, kdyz vse dobre pujde.
Alda
Datum: 21.1.2010 03:11:28
Achooj,
dnes 20.1. v 20:15 jsme zakotvili v Caleta Lenox na Isla Lenox a zdarne tak zavrsili nasi cestu do Antarktidy. Probehlo sampansky s jahodama a vecere - rizoto. Jsme radi, ze mame Drakac za sebou a doufame, ze zbytek cesty uz bude v pohode. No, zrovna se nam rozfoukava, kotva nedrzi a sune se, sfouklo to kamna, ktery jsme po peti dnech slavnostne zapalili a vykourilo nas to z lodi. Tak doufame, ze se Neptun nenastval, pac tu byly naky silny a rouhavy reci.. :o)
Alda
Datum: 29.12.2009 02:10:55
Achojky,
tak jsme doufali, ze zitra vyplujeme ale provizorni oprava nevydrzela zatezkavaci zkousku, tak to vypada spatne. Jeste to zitra zkusime znovu, ale to uz je jen spis marna snaha. Jinak asi budeme cekat az do druhyho ledna, kdy sem ma priletet nekdo z Cech a dovezt soucastky. Je to pekne k vzteku, mohl jsem byt klidne s Tebou na vanoce doma, na Silvestra jsme mohli byt na horach a dojet sem v lednu. Ale tak uz to byva. Navic tady neni az tak levno, tak se ten pobyt tu prodrazuje, pac si to `pivko pochopitelne neodpustime.
vsechny pozdravuj
Aldos - Los Amerikanos
Datum: 26.12.2009 18:50:52
Ollaa!
jsem v Ushuai v Internet cafe, tak pisu ze sveho.
Resime tu ten problem s motorem, je nekolik moznosti, tak uvidime. Otazka spise zni, kdy se to podari opravit a o kolik casu prijdeme. Je moznost, ze se to povede opravit v pondeli nebo budeme muset cekat na soucastky do konce tydne. Kazdopadne bychom meli byt zpet toho 25, nebot decka odlitaji domu. Plavba sem byla moc krasna, krajinou zasnezenych hor a ledovcu osvicenych sluncem. Meli byste to take videt, z pulky stejnou cestou pojedeme na sever. Ushuaia je moc prijemny outdoorovy mestecko se spoustou obchodu a baru, tak i kdybste tu cekali, je tu prijemne. V okoli spousta treku, zitra a pozitri vyrazime.
zdravime vsechny doma
AaM
Datum: 25.12.2009 02:47:20
Ahoj,
preji krasny stedry den, spoustu pohody, a spoustu lasky posilam z druhe pulky zemekoule.
Plavime se do Ushuai, pocasi je velmi promenlive, hodne fouka, a na vetru je hodne zima. Priroda a scenerky nadherne, vsude okolo zasnezeny hory, krasny jachting. Nikde zadna lod, a ani zivacka, krome lachtanu a delfinu a ptactva.
Bohuzel nam "praskla voda" - odeslo chlazeni motoru, takze je prakticky nepouzitelnej. Bez motoru vyrazit do Antarktidy by bylo na povazenou, takze se budeme pokouset spravit v Ushuai. Bohuzel jsou svatky.. Taky jsem prise o cepicku Deep Sea - vzal si ji Neptun :o((
Na svou mailovku se z lodi nedostanu, tak pis na tuto Jirkovu. Ta by mela # pres satelit fungovat porad. SMS nejdou na mori vubec, snad pujdou v Ushuai.
Alda
Datum: 03.1.2010 20:35:05
Achoj,
tak uz jsme druhy den v Drakeove prulivu. Bohuzel to klidne pocasi moc # dlouho nevydrzelo, uz vcera v noci.zaclo foukat kolem 30 a k tomu vysoke # more, celkove tak 7 Beafourta. Jedem na maximalne zrefovany plachty, i tak to s nima mlati a lod poklada. Utrhlo se ovladani kolejnice hlavni oteze.Venku se neda vubec byt, je tam zima jako svina, prsi, pres palubu se prelivaji vlny. Ja a Petr mame morskou nemoc, tak bastim Dramamine. Vsude v lodi neporadek, popadany veci, mam mokrej spacak. Kdo neni zrovna na hlidce jako ted ja, tak se snazi spat a nejak prezit. Nikdo neji, mel jsem jen par sucharu a cekam to co se mnou udela. Aspon jedem spravnym smerem, i v tech vlnach delame prumer 6 uzlu.Jsme ted cca 200 mil od Hornu.
Pisu jenom Tobe, tak prosim, predej zpravy dal. Pripadne mi muzou napsat, kdo bude chtit na Jirkuv mail, nemam tam nikoho adresu nez Tvoji.
Alda
Datum: 07.1.2010 12:08:21
Ahoj,
prave jsem vylezl z vody. Voda ma dva stupne. Dneska uz druhy koupani, parada :o))
Dneska byl vubec nadherny den. Od rana sviti slunicko, ted prave zapada. Je jedenact vecer, i v noci je svetlo. Vubec dnes nefoukalo, nadherne modra obloha, okolo zasnezeny hory, ledovce, obcas se nektery zbortil do vody s rachotem a poradnym splouchnutim.Jeli jsme na vyjizdku neprve velkou lodi - navstivili jsme argentinskou # polarni stanici Melchior (momentalne bez osadky), honili tri velryby, filmovali cutnaky. Pak jsme jeli na projizdku v gumaku, fotili, filmovali a temer hladili tulene, vybehli jsme na severni vrchol Melchioru - nadherna vyhlidka na fantastickou antarktickou krajinu ozarenou sluncem, nekonecne nadhernou a mirumilovnou. Antarktida je nadherna, uzasna, kdyz ukaze tuto mirumilovnou tvar. Nicmene urcite ma i druhou, daleko drsnejsi. Doufam, ze ji neukaze prilis zblizka. Jeden takovy den jako dnes vyda za vsechnu tu namahu, cas i penize spojene s cestovanim do Antarktidy.
Vsechny ode me moc pozdravuj
Alda
Datum: 02.1.2010 08:50:38
Ahoj,
Po vypluti z Ushuai jsme staveli 31.12 v Puerto Williams, chilsky mestecko se stylovou marinou z vraku staryho parniku. Bylo tam hodne jachet a byl by tam skvelej Silvestr - oceansti jachtari z celyho sveta, spousta historek, zkusenosti, kontaktu. Bohuzel se mi nepodarilo presvedcit posadku (Jirku), abychom tam ten vecer zustali :o((, takze jsme travili Silvestra na kotve v osamele zatoce o 30 mil dál...
Motor zacina zase protykat, tak uvidime, jak to dopadne. Pres Drakeuv pruliv by to nemel byt na plachty problem, sice tam hodne moc fouka, ale neni co trefit. Horsi by to bylo v Antarktide mezi ledovcema..
No, kazdopadne dnes na Novy rok jsme dopluli na mys Horn, obepluli ho ze zapadu i vychodu, zakotvili u nej, vylezli na vyhlidku a na majak. Je tam chilsky vojak - strazce s rodinou.
Ted odplouvame od Hornu smer Antarktida. Mam hlidku, skoro nefouka, vsichni sli spat, tak Ti pisu ... Prave tu byly okolo nas velryby, vypadalo to na keporkaka. Tak jsme je chvili pronasledovali.
Vsechny pozdravuji
Alda
Datum: 06.1.2010 00:21:43
Ola, 4.1.2010 14:30 jsme asi 80 mil od Deception Island, soucast Jiznich Shetland, patrici jiz k Antarktide. Vitr se trochu zklidnil, i kdyz vlny jsou porad vysoke, takze na pivo ci svarak rozhodne chut nemam, snazim se drzet koly. Uz se tesim jak pristaneme a zaludek se da plne do poradku :o) V noci jsem si dal pulku toho prasku na spani a fakt se dobre vyspal - diky za radu, jeste, ze se o me staras :o))) Z toho, co pises o Silvestrovskym jidle mam dvoji pocit, jednak mam hlad a dal bych si nakou dobrotu, na druhy strane moc na jidlo nemam pomysleni. I kdyz neco uz jim, ale opatrne a decentne - cinskou polivku a suchary.
Co se tyce kolejnice, tak naky vypousteni pri narazech tu vubec nehrozi, to by musel byt nekdo v tom necase na palube, a to se snazime omezit pouze na nezbytne nastaveni plachet. Proste je to nak nastaveny, autopilot to nejak ridi, nekam se ritime, okolo nas more, a kdyz to autopilotovi vlna nebo naraz vetru vyhodi ze smeru, tak to hlidka musi spravit. Spacak uz na me jakz takz uschl, zbytek ususime na Deceptionu.
Jo, jeste k mailum, nejsme pripojeni on line, takze to co ted v poledne na hlidce pisu, Jirka odesle treba az v noci az bude na hlidce on, napise svoje maily a pak jednorazove odesle a stahne novou postu. To jen na vysvetlenou ze nemusi casove sedet informace, ktery ode mne dostanes s realnym casem. Nicmene stejne jsem rad, ze si s Tebou muzu takhle povidat :o)))
5.1.2010 18:30
Tak je o 28 hodin pozdeji, z Deception Islandu nic nebylo, 30 mil od nej zacal foukat ostrej protivitr, tak jsme to otocili na jih. Neprijemna plavby, mlha, okamzite namrzajici trist, okolo ledovce, ltery nejsou videt. Nakonec dnes ve 17:00 kotvime na Melchior Islandu - mala skupinka ostruvku zapadne od Brabant Islandu. Mistni polarni stanice vypada opustene. Vystupujeme na pevnou zemi pri uvazovani lode - prvni dotek Antarktidy. Vitaj nas racci a tucnak, vsude okolo nadherny ledovce - odmena za ctyridenni utrpeni v ¨Drakaci. Jirka se teprve ted bude pripojovat, takze narychlo doplnuji informaci a cekam na zpravy z domu :o))
Alda