FORD Mustang

Jednoho babě letního odpoledne jsem s partičkou kámošů seděl na zahrádce, tehdy nevím pokolikáté už znovuotevřené hospody U nás, když jsem zaslechl ušlechtilý řev motoru. V zatáčce se mihlo modrý auto s chromovou siluetou běžícího koně ve znaku. „Ty vole to je Mustang". Rozbušilo se mi srdce, a když mi obsluha oznámila, že to dělají kluci v Bořeňovicích, rozhodl jsem se, že to musím vidět. Byla to krásná hodinka a půl. Brodili jsme se s kolegou Mustangama a tetelili se blahem. Jako vždycky, když narazíte na někoho, kdo má svoji práci rád.


Psal se rok 1964. Byl to rok, kdy člověk za volantem překonal rychlost 800 km/h, rok kdy Mladoboleslavskou továrnu začaly hrdě opouštět první Škody 1000 MB a mimo jiné, 17. 4. světlo světa spatřil první Ford Mustang.









Marketingoví pracovníci si dokázali spočítat, že v této době dojde dospělosti značné množství mladých lidí z poválečného populačního boomu a tudíž bude vysoká poptávka po levném automobilu, který osloví mladé lidi. Po dvou letech práce šéfnávrháře nákladních vozů Joe Orsose a plánovače výroby Dana Freye předložil ambiciózní inženýr Lee Iacocca prototyp nového vozu Henrymu Fordovi II. Nijak moc se mu záměr vyrábět a prodávat tento vůz nezamlouval. Uvědomme si tvary Mustanga, tedy na americké poměry poměrně malé kompaktní auto se známkami evropského designu. Ovšem neutuchající nátlak a diplomacie Lee Iacocca vedla ke schválení celého projektu a jak Henry Ford II. řekl „... schválím to, abych se vás zbavil, ale musíte tu zatracenou věc prodat. Jde vám o krk".










A tak 17. dubna 1964 byl Mustang k mání u každého dealera Fordů, ve všech časopisech a novinách vyšel inzerát a rozhovor s hlavními tvůrci Mustanga, všechny televizní stanice vysílali reklamu na nového Forda. Foyery hotelů Holiday Inn a haly 15 amerických letišť se pyšnily v den D naleštěným Mustangem. A výsledek? První den si Mustanga objednalo 22 tisíc lidí, po roce a půl vyjížděl z továrny milióntý Mustang a Henry Ford II. musel během tří let nechat postavit další dvě automobilky, přičemž 3 továrny s logem Ford se zaobíraly pouze Mustangem. Auto se již první den stalo legendou, jejímuž lesku čas nijak neuškodil.










Pod kapotou sportovního vozu tloukly šesti a osmi válcové motory, přičemž nejpopulárnějším se stal motor V8 o kubatuře 4,7 litrů a výkonu 220 koní. Tyto modely mají na blatníku v chromu vyvedenou číslici 289, což značí výše zmíněný objem v kubických palcích. Výkon byl přenášen na zadní kola skrze tří či čtyřstupňovou manuální, respektive třístupňovou automatickou převodovku. Maximální rychlost osmiválcového Mustanga se pohybovala mezi 145 a 210 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h bylo od 15 do 6 vteřin. Základní cena nového vozu byla 2368 dolarů, tedy cca polovina toho co konkurence.










V roce 1967 vyšlechtil Carroll Shelby pro závodní účely verzi, kterou nazval GT500. Sedmilitrový osmiválec nabízel výkon 425 koní a zcela unikátní jízdní vlastnosti.
Ve slavné automobilové honičce ulicemi San Franciska ve filmu „Bullittův případ“ z roku 1968 Steve McQueen stíhá Dodge Charger v modelu GT390. A ve filmu 60 sekund s Nicolasem Cagem a Agelinou Jolie si střihla hlavní roli GT500, Eleonora.
Slavná léta Mustanga přetrhla v roce 1973 ropná krize. Mustang se vyráběl pořád, ale už se nedalo mluvit o Mustangu. Nazvali ho dvojkou, už to nemělo s původním Mustangem nic společného. Už to nebylo o americkém snu, šlo o to prodávat a přežít.










V průběhu let se ještě objevily verze Mustang III, Mustang IV a Mustang 2005, ale toto jsou už verze mimo mojí kardiozónu, tudíž téma ukončím a přenechám někomu dalšímu na někdy jindy.
Do dnešní doby bylo vyrobeno přes osm milionů vozů řady Mustang, za jehož volantem nevypadal hloupě hejsek z farmy, ani ředitel nadnárodní společnosti.
Chuck Berry, legenda klasického rock´n´rollu, věnoval Mustangu jednu svoji skladbu. Zpívá v ní o svém višňově rudém Mustangu z roku 1966 s výkonem 385 koní a přiznává, že je příliš rychlý na loudání se mezistátními silnicemi. Písnička končí asi tak, že chtěl zastavit v Indianapolisu, ale neubrzdil to. Aby se mu to už příště nestalo, pořídil si brzdící padák…

Rob
Zdroj: http://www.autorevue.cz/ford-mustang-historie-americke-legendy











Rozhovor s Filipem Kloudou, jedním ?ze společníků firmy KloadoMustang, zabývající se dovozem a renovací této americké legendy.


Nápad opravovat tyhle auta vnikl z potřeby něčím se živit, auto se mi líbilo anebo kvůli ženskejm?

Ani jedno. Kdysi, když mi bylo tak 10, 12 let, jsem jezdil se svým kámošem z motokrosu koukat se, jak jeho strejda opravuje nějakýmu Švýcarovi Mustanga. On o tom pořád mluvil, vytahoval časopisy z Ameriky, uvrtával mě do toho, až se mi to začalo líbit. Za pár let jsem odjel za mamkou do Ameriky, a mimochodem tam koupil dva levný Mustangy. Prošel jsem si dovozem, prodal jsem nějaký motorky a měl jsem na rok peníze a čas, abych je dal do kupy. Respektive, abych ze dvou udělal jednoho. Obrazil jsem s ním pár srazů, zjistil, že se tomu tady nikdo nevěnuje a že je po tom celkem poptávka. Dva roky jsem se Mustangům věnoval při práci, po večerech, až se to tak navalilo, že jsem se musel rozhodnout, jestli dál budu servisní technik nebo se naplno budu věnovat Mustangům.



Jste jediný v republice, kdo se tím zabývá?

Co se týče jenom Mustangů jo, ale je tady víc firem, který dělaj i jiný \\\"Ameriky\\\".



Dá se renovací dneska uživit?

Tak teď, v době krize, je to trošku slabší. Každej důkladně rozvažuje, než si něco takovýho pořídí, i když by to chtěl... Ale jo, fungujem.



Kdo si to kupuje? Srdcaři? Snobi?

Různí lidi. Mladýma lidma, kteří si kupujou předrenovační stav za cca 150 tisíc a pomalu si ho dělaj, přes lidi, kteří si v letech totality o tom četli, ale nemohli si to koupit, a teď si plněj sny, až po zmlsaný lidi, kterým se to jenom líbí a maj na to... Nebo někoho to auto oslovilo z filmu... (Americké filmové produkce ho obsazují zhusta. I kdyby se mělo ve filmu mihnout 2, 3 vteřiny.)



Letí nějaký speciální model mezi lidma?

Takže od roku 64 do, dejme tomu, 70týho roku, to je éra hezkých tvarů, a lidi chtěj hlavně tyto ročníky. Samozřejmě, čím víc to hraje ve filmech, tím poptávka po tom konkrétním modelu taky roste. Taky si, třeba, lidi pořizujou stejný ročník, ve kterým se sami narodili. Mají pak stejně starý auto, jako jsou oni.



Na kolik korun vyjde tak průměrná renovace toho auta?

900 tisíc až milión korun.



...a záleží na jeho počátečním stavu?

Více méně, ale stejně když se auto dělá, tak se dělá všechno a je jedno, jestli má blatník jednu díru nebo 10. Stejně se to opravuje tak, že se díly dávaj nový. Dělá se nový motor, převodovka, spojka, nápravy, lak, interiér, elektroinstalace... Defakto tam nezůstane nic starýho. Je na tom hodně práce a ta renovace si rok vezme. Osm měsíců je čistá práce, zbytek jsou prostoje způsobené čekáním. Na díly, na klempíře, na lak. Ten rok tam prostě je. S tím se musí počítat.



Co sousedi, nejsou nějaký problémy?

Občas jo. Ani ne tak kvůli rychlosti, jezdíme přes ves celkem slušně, ale spíš kvůli hluku. Snažíme se ho nedělat, ale když je potřeba testovat motor, tak ten zvuk je slyšet. Samozřejmě je to všechno přes den, kdy by to nikomu nemělo vadit. Tady řve celý dny silo, to nikomu nevadí, nebo když jede traktor, to taky nikomu nevadí, jako že jich jezdí dost. Na to jsou lidi už zvyklí. Tohle je novinka. No ale snažíme se dělat všechno pro to, abysme s lidma vycházeli. Občas to holt nejde. Někdy to nastartovat musíme...



Existuje nějaká bořeňovická hrdost, že tady je něco takovýho, v republice ojedinělýho a výjimečnýho?

Jo od pár lidí. Třeba loni na srazu byli někteří rádi, že se tady něco děje...



Kolik tak aut děláte ročně?

To se nedá tak jednoduše říct, neboť neděláme jenom celkový renovace. Zákazník si to rozdělá sám nebo má známého lakýrníka, a pak to sem přiveze jenom na složení. Ale řekněme, kdyby se měly dělat jen celý renovace, tak 3 - 4 auta ročně.



Díly si sami vyrábíte? Soustružíte kusy?

Všechno se dá koupit. V Americe to pořád frčí, takže se firmy předhánějí. V druhovýrobě samozřejmě. Takže ty doplňky na to dělaj. Ani se to nevyplatí opravovat. Třeba nový zadní nárazník dovezeme a prodáváme za 4 - 4,5 tisíce včetně daně. Kdybysme ho měli renovovat? U nás v republice se nárazník už do žádné kádě nevejde. Všechno to zrušili. Snad akorát v Kopřivnici na to maj velký lázně. A stejně leštiči si řeknou 500 korun na hodinu a 4 - 5 hodin na tom strávěj... A to je jenom chrom.



Ty nový díly. Pasujou?

Vesměs jo, ale občas je to potřeba trošku doladit, dopasovat. Řekl bych, že to je jako každá jiná druhovýroba. Pasuje to pěkně, ale sem tam je tam o dirku míň. Co se týče motorů a podvozků, tak to koupíte ještě originály, protože těch motorů tam jezdí mraky a těch dílů (brzdy, převodovky...) je tam ještě jednou tolik. Ale různý ozdobný lištičky, to už dělá druhovýroba. Jeden kus je perfektní, druhej horší, ale když je posklá-dáte, tak výsledek bývá velmi dobrý.



Jak to v Americe sháníte?

Jsou obchody přes internet.



Myslím i ty auta na renovaci.

Už ty auta tak známe, že když vidíme fotodokumentaci, tak si uděláme představu, v jakým je to stavu.



Dostanete od prodejce sadu fotek...

No jasně. Někdo to vyfotí, že z toho není nic vidět, někdo to vyfotí fakt pěkně, někdo to vyfotí až moc pěkně, že vidíte, že je to jenom na kšeft. Takže se dá čekat, že pod tím lakem je akorát laminát a spousta děr. V dnešní době bych řekl, že v Americe jsou už větší podvodníci, jak tady v Čechách. Amík není jenom rodilý Amík, jsou to Poláci, jsou to Rusáci, jsou to i Češi. „Rukama takhle se umějí živit jenom Evropani” a oni to umějí našlechtit, že to vypadá, jak nový auto. Dá na to nový kola, novej lak od nějakýho kámoše od vedle za tři stovky a pak ho prodává jako nový. Ale to auto je na znovuudělání. Je to šrot, nalakovanej šrot. Spousta Čechů si to koupí, protože se mu to na těch fotkách zdá výhodnější než od nás. My jsme „drahý“. Jenže mi víme, co prodáváme, oni si většinou naběhnou, pak to tady skončí, ale to už je většinou pozdě. Zaplatí nakonec mnohem víc, než kdyby si to objednali a nechali zrenovovat od nás.



Prodává se víc manuálů nebo automatů?

Tak manuály prakticky nejsou, je to americký auto, a většině lidem se nechce platit příplatek za manuál. V dnešní době už spousta lidí neprahne po manuální převodovce a začíná automatům přicházet na chuť.



No já si nedovedu představit, že bych si odložil levou nohu do podběhu...

No je rozdíl, když jezdíte automatem evropským nebo americkým. Díky tomu objemu. Ten velkej objem to táhne od spodu a není to o tom, že by to řvalo. No fakt se americkej automat chová jak manuál.



A nejsou s tím automatem nějaký potíže?

Ne nejsou. Ty automaty jsou míň poruchový než manuály. Už jenom proto, že tam nemáte co zničit. U manuálu to tam můžete občas dát bez spojky přes zuby, prostě, můžete to řazení nějak negativně ovlivnit. U toho automatu to neovlivníte. To je jenom hydraulická věc, která funguje sama od sebe a jednou za čas, za x desítek let přestanou těsnit O kroužky nebo lamely se ojedou.. Prostě se vymění a jede se dál. Žádná spojka se nemění, protože tam žádná není...



A vy sám jezdíte Mustangem?

Já sám svojeho nemám, ale když je počasí a je zrovna jakým, tak se rád svezu.



Ty lanka na kapotě Eleonory jsou k čemu?

Tyhle lanka se dávaly na závodní auta, který neměly zámek kapoty. Kvůli váze. Zámek byl těžkej, tak to nahradili těmahle lankama.



A je to oprávněný nebo je to jenom nějaká lakýrka?

U tý Eleonory to oprávněný je, protože tam je laminátová kapota a tam dát zámek, tak se stejně vytrhne...



To má v originále laminátovou haubnu?

Jo, v originále měla GT500 laminátový doplňky.



To jsem si fakt nemyslel, že by takový auto nemělo haubnu z plechu!?

Jo, klasická kapota z plechu je, ale Shelby to auto potřeboval odlehčit. To auto pak vážilo 1260 kilo. Nebyl tam žádnej servomotůrek, nikde žádný pojezdy. Jenom halda plechu, laminátu, motor, sedačky, volant, pár drátů. To auto mělo jenom to, co doopravdy potřebovalo k jízdě.



Kolik jste už udělali aut?

No, nepočítáme to. Nebude to nějaký velký číslo...



6 let jste říkal, že to děláte? Tak 25 by to mohlo být?

No spíš 20. Ono to trvá dlouho a ty lidi jsou nervózní a řvou, ale mi to vošulit nechcem. Jsme tady jediný a chcem, aby se lidi zase vraceli. A vím, že špatná reklama je hrozně rychle a dobrá je hrozně pomalu.



Jak to děláte s interiérem? Třeba sedačky, kupujou se nový?

Potahy se šijou a daj se koupit tak, jak jsou. Jenom převleky. I pěny se dají koupit. Takže nám zbyde kostra, která se dá povařit, dá se nová pěna a potáhne znova.



Jezdí k vám lidí i s bouračkama nových Mustangů?

Jo jezděj, ale bohužel pro nás jsou to většinou totálky. Odstrojíme ho, naceníme a tím to skončí. Pojišťovna mu vyplatí zbytek a my jsme na suchu.



To je nevýhoda rychlých aut, že těch malých ran nebývá tolik. Musí se s tím umět jezdit.

Tak člověk musí hlavně myslet na to, že to je auto z roku šedesát něco. Zákazník sem přijede v Tuaregu, sedne si do toho a ani neodjede, protože to neumí nastartovat. Je to karburátor, tak se to musí párkrát našlapat... Pak s tím dojede domů, vymlátí baterku a volá, že to je rozbitý. Znova mu to vysvětlím, že je to karburátor...



Problém moderních řidičů je v tom, že to auto hrozně myslí za ně.

No jasně. Je to pohodlný na nic nemyslet, ale tyhle auta to prostě potřebujou.



Jak je to se zárukou na takový auto?

Tak Fordi na cizince úplně kašlou. Jakmile auto opustí Ameriku, tak záruka padá.



Ale nový Mustang se tady u Forda prodává...

Ale záruky na něj dává vždycky ten, kdo ho doveze. My taky dáváme vlastně záruky z vlastních výdělků. Ford na to nedavá nic. Úplně se od toho distancuje.



Ale záruku na něj mám?

To jo, ale od Fordu z Čech, ne z Ameriky. Takže když na tom něco odejde, tak to zaplatí Ford v Čechách. Z vlastních zdrojů to dává, jemu nikdo nepošle ten nový díl. Takže na autě vydělá nějaký peníz a z tý pravděpodobnosti vám dá nějakou záruku. Nerad, ale dá. My to děláme stejně tak, abysme jako byli v provozu schopný a konkurence schopný, ale modlíme se, aby se nic nestalo, protože to potom platíme my.



Máte nějaký reklamace?

Na novýho Mustanga ještě nebyla. Na ty renovovaný čas od času jsou. Jsou to spíš takový věci... Bohužel spousta dílů, co na to koupíte, jsou sice nový, ale je to Made in China. Nehledě na to, že to taky dělaj jenom lidi. Člověk si nevybere a všechno neuhlídá, takže občas zapomenou někde něco utáhnout nebo někde začne něco téct. Tohle to mě hrozně štve, ale bohužel stává se. Je to jenom o lidech. Já se tu snažím, za tu dobu, co jsme tady, najít nějaký tým lidí, co jsou trošku zodpovědný, který to mají rádi a baví je to, protože jinak to ani pořádně dělat nejde. Ale trvalo to dva roky a vlastně to pořád trvá, i když teďka se to začíná trošičku lepšit. Jo, jestli to budou číst nějaký lidi, co by je bavila tahle práce, ať se stavěj. Ale lidi, co tu práci mají rádi. Mají k těm autům vztah.



Ty lidi, který to tady s váma dělají, to jsou spíš kolegové nadšenci nebo jsou to zaměstnanci?

Tak jsou to zaměstnanci a dost často se střídají. Na tom autě se dělá úplně všechno a je potřeba zručnýho člověka, který umí opravit motor, tak i čistou práci v interiéru. A těch je málo. Nebo když je šikovnej, tak zas někde fetuje. Ty osudy jsou různý, takže těžko říct v tuto chvíli, co je to za lidi. Myslím si, že to asi dělaj radši, než aby byli někde pod Avií, ale kolikrát je to na ně náročný na kvalitu a na to něco vymyslet. Ne všechno pasuje, je potřeba něco upravit, vymyslet hlavou. Za to je platíme, si myslím ne až tak špatně, ale kolikrát se člověk pozastaví.



Choděj vám sem lidi se zkušenostma ze servisu?

Mám tu třeba dva kluky z Třebíče. Jeden šel hned po škole, takže zkušenosti nemá, ale učí se. Má dobrý přístup, takže nemám problém ho to naučit, když vím, že to není vyhozenej čas.
Jsou tu vlastně jenom mladý kluci. Ty starý, co tu byli, to bylo špatný. Měli něco naučenýho, špatně se přeučovali na jinej systém, dělali si to podle svýho, ale musej to dělat podle toho, jak to chce zákazník.



A tohle auto je zrovna trošku taková individualistická práce.

Tak ta klientela se zná. A já potřebuju, aby byli spokojený. Jezdí spolu na srazy a jak mi jednoho pošleme k šípku, on to rozhlásí všude a končíme v tu chvíli.



Lakujete si sami?

Teď už jo. Dřív jsme to lepili různě. Domluva hrozná, kvalita žádná nebo nějaká. Při převozu se to spoustakrát poničí a reklamace nefungujou. Při skládání se taky občas něco poškrábe, takže nás to donutilo do této investice s návratností v nedohlednu. Box se zaplatí za pět let, když tam stříkáte 3 auta denně. My stříkáme
3 ročně, ale je to nutnost. Já nechci, aby auto během renovace nikam jezdilo. Šetří se za transporty a čas a poničení...



A co stát, jak vám pomáhá?

No s celníkama, to kdybyste viděl tu komedii s proclíváním. Přivezeme díly spolu s autem v kontejneru, tak abysme něco ušetřili na dopravě. Celníci nám do toho lezou. Ať si lezou, ale nutí nás všechno rozbalit, protože si to potřebují vyfotit. Já říkám, jak to teďka dám zákazníkovi? Jo to já nevím. Šéf to takhle chce.



No prostě vstřícnost nulová.

Vstřícnost je u nich „až na prvním místě“, opravdu... Sedíte tam, oni si chodí na obědy, nic vám neřeknou. Takže od rána od sedmi tam jste bez jídla a jenom čekáte, když potřebují něco doplnit. Teď kolikrát ještě v Americe jsou taky jantaři, ty co to nakládaj. Je jim to úplně jedno, takže nám naloží jenom něco. A to je potom tady obrovský problém. Máme fakturu na 10 kusů zboží a přijde třeba jenom 7. To je pro celníky hrozný problém. Musí se sepsat zápis s právním oddělením, napsat vyjádření, honěj vás od čerta k ďáblu. Já tam přeci nejsem u tý nakládky, říkám. No tak si to zařiďte, jak chcete. Nebo nepodnikejte. Já to dělat chci, protože mě to baví. Podřídil jsem tomu všechno i bydliště a nehodlám si kvůli něčemu tady udělat problém. Všechno děláme transparentně, výsledkem je, že z toho až moc nezbejvá, protože vám furt někdo hází klacky pod nohy.
Furt to je tak, že já jsem tu pro ně, ne oni pro mě. A to si je vlastně platím.

Rob, David Staněk
FOTO: Rob, INTERNET









Zde naleznete 11minutové video z filmu Bullitův případ s legendární honičkou:
http://www.youtube.com/watch?v=GMc2RdFuOxI











A tady zase honičku Nicolase Cage za volantem Eleonory z filmu 60 sekund:
http://www.youtube.com/watch?v=IMP60U_Spd0






Na této adrese můžete nahlédnout do světa Mustangů v Bořeňovicích
http://www.kloadomustang.cz/